Lucians-logo

Google Analytics, wat kun je daar mee?

Op alle websites die wij bouwen, implementeren we Google Analytics. Met Google Analytics heb je dankzij allerlei leuke statistiekjes inzicht in het gedrag van de bezoekers op je website. Zo kun je zien van waar in Nederland (of Europa of de wereld!) je bezoekers vandaan komen, op welke pagina's ze geweest zijn en hoe lang ze op je website zijn geweest. Waarom zou je dit allemaal willen weten en wat kun je ermee?

Je kunt je voorstellen dat het heel handig is als je weet hoe je bezoekers over je website 'navigeren', waar ze op klikken (en waarop niet!) en van welke pagina's ze heel snel weggaan. Maar het is ook goed om te weten hoe je bezoekers op je website zijn gekomen. Via een zoekmachine of een link op andermans website? Uit een bericht op Facebook of vanuit je digitale nieuwsbrief?

Wanneer je weet hoe bezoekers bij je komen, kun je conclusies trekken over wat wel werkt om mensen naar je website te krijgen en wat minder goed. Daarnaast kun je door het gedrag op de website zien welke pagina's populairder zijn dan andere pagina's. Op basis van die informatie kun je vervolgens bepalen of je sommige informatie - die je heel graag onder de aandacht wil brengen - op een andere plek op je website moet zetten zodat hij meer opvalt.

Google Analytics is gratis en kan je goed helpen bij het in beeld brengen van het succes van je marketingactiviteiten.

Bepaal eerst wat het doel van je website is. En maak aan de hand daarvan een volgorde van de pagina's, met de belangrijkste bovenaan. Verplaats je vervolgens in je doelgroep. Met welke vraag of behoefte komen zij op je website en waar zijn ze naar op zoek? Is dit dezelfde pagina? Gebruik je dezelfde woorden als zij? Vaak komt naar voren dat je als ondernemer graag je producten of diensten onder de aandacht brengt en hierover vertelt. Maar de bezoeker heeft een probleem of vraag en wil de oplossing hiervoor - daarvoor gebruikt hij vaak andere woorden dan jij in je productomschrijving!

Bovenstaande helpt je ook bij het in kaart brengen van de zoektermen waarop je gevonden wil worden in zoekmachines. Vraag eens aan buitenstaanders wat zij zouden intikken bij Google als ze op zoek zouden zijn naar een product of dienst die jij levert. Het levert soms verrassende antwoorden op!

Wil jij weten hoe bezoekers jouw website ervaren? Via welke zoektermen of bronnen ze op je website terecht zijn gekomen? Vraag of je webbouwer Google Analytics op je website zet en jou toegang geeft tot de statistieken. Wil je vervolgens wat hulp bij het analyseren van wat je ziet? Bel of mail gerust, ik kijk graag met je mee en help je doelstellingen en verbeteringen formuleren.

Op YouTube zijn overigens tal van handige tutorials over Google Analytics te vinden, super makkelijk om je op deze manier bij te laten scholen!