Lucians-logo

Maak van je doelgroep een persona

Op De Haagse Hogeschool waar ik, Gaby, als docent en examinator werkzaam ben, moeten studenten bij het uitwerken van een app, website of online campagne zich eerst verdiepen in de doelgroep. Want hoe kun je een website maken of online campagne concept bedenken, als je niet weet voor wie je ‘m maakt? Heb jij doelgroeponderzoek gedaan om te weten wie je doelgroep nu precies is en wat hun wensen en eisen zijn? Weet jij wat hun gedrag is in specifieke situaties als websitebezoek of aankoop van een nieuw product?

We denken altijd dat we ons wel een goede voorstelling kunnen maken van een ander en dat we ook kunnen bepalen wat zijn wensen, voorkeuren en behoeften zijn. Maar in de praktijk blijkt dat we er lelijk naast kunnen zitten. Aannames doen gaat best vaak goed, maar ook heel vaak niet.

Begin met doelgroeponderzoek

Een goed doelgroeponderzoek bestaat uit zowel deskresearch - het raadplegen van bronnen, onderzoeken en statistieken, als fieldresearch - echt met de doelgroep in gesprek gaan. Als onderdeel van dit onderzoek kun je je doelgroep ook de Motivaction-mentalitytest laten doen om meer inzicht te krijgen in de belevingswereld van je doelgroep.

Bepaal je doel

Maar voordat je met een dergelijk onderzoek begint, bepaal je eerst het doel van het onderzoek. Wát wil je nu van je doelgroep te weten komen? Waar gaat deze informatie jou bij helpen, naar welke antwoorden ben je op zoek? Wanneer je je doel helder hebt, weet je waar je naar gaat zoeken tijdens deskresearch en kun je gerichtere vragen opstellen voor je enquête en/of interview. Op basis van de resultaten uit je onderzoek kun je vervolgens een persona maken.

Maak een persona

Een persona is een fictief persoon die representatief staat voor je doelgroep. Wanneer je een brede doelgroep hebt (die veel van elkaar verschilt), is het slim om meerdere persona’s te maken. Het nut van een persona is dat wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe website wil, een promotie-actie wil houden en dit bekend wil maken onder je doelgroep of je huisstijl wil aanpassen, dat je je persona daarbij in gedachten houdt. Alsof je je bij iedere keuze even afvraagt of je persona het een goede beslissing zou vinden en het hem of haar zou aanspreken.

Waaruit bestaat een persona?

Een goede persona is opgesteld uit een aantal factoren, te beginnen met een foto en naam. Deze moeten echt aansluiten bij je doelgroep. Als jouw doelgroep werkende, hoogopgeleide vrouwen tussen de 30-45 jaar oud zijn, is de kans klein dat deze vrouw Annie zal heten en er onverzorgd uit zal zien. Probeer echt een realistische naam en bijpassende foto te gebruiken. Verder vermeld je een aantal feiten als leeftijd, waar ze woont, wat voor werk ze doet, burgerlijke staat en of ze kinderen heeft. En indien van toepassing en interessant voor jouw onderzoek of ze bijvoorbeeld een iPhone of Samsung smartphone heeft, veel gebruik maakt van haar iPad en wat ze daar dan zoal op doet.

Hoe ziet een persona er uit?

Veel van bovengenoemde informatie kun je uit statistieken van het CBS (je deskresearch) halen, aangevuld met informatie die je uit bijvoorbeeld een enquête of interview hebt gehaald. Persona’s kun je op verschillende manieren vormgeven. Het gaat erom dat jij je geïnspireerd voelt en je echt kunt verplaatsen in je persona(‘s) bij het maken van keuzes. Vaak worden afbeeldingen/uitwerkingen van persona’s opgehangen op een plek waar je ze regelmatig ‘tegenkomt’ om zo de betrokkenheid van de persona nog groter te maken. Ook POSTNL en het Scheepvaartmuseum hebben persona’s opgesteld om de doelgroep visueel te maken en continu met de persona(‘s) geconfronteerd te worden. Lees hun ervaringen door op hun namen te clicken. Hieronder een voorbeeld van hoe een persona eruit zou kunnen zien:

persona Lucians

bron: Frankwatching