Lucians-logo

Moet je investeren in Facebook?

Maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders hebben een account op Facebook. En maar liefst 6,6 miljoen Nederlanders zitten er dagelijks op. Reden genoeg om als ondernemer ook op Facebook te zitten om onder die miljoenen Nederlanders je doelgroep te bereiken, zou je denken. Voor wie denkt dat dat een eitje is, heb ik een vervelende mededeling … dat is het namelijk niet.

Ja, als je advertentiebudget inzet, dán kun je je doelgroep – zo specifiek als je maar wil – wel bereiken met je boodschap.

Help Google met het vinden van wat je zoekt

Hoe vaak gebeurt het niet dat je wat intypt bij Google, maar dat het antwoord waar je naar op zoek bent, er niet tussen lijkt te staan. Althans niet tussen de eerste resultaten. Het lijkt wel of Google niet begrijpt wat je zoekt.

Door zoekoperators te gebruiken, geef je Google specifieke instructies over wat het moet zoeken. Zoekoperators zijn woorden die je aan zoekopdrachten kunt toevoegen om de resultaten toe te spitsen. Je bespaart jezelf hiermee de moeite om pagina's met zoekresultaten door te spitten, op zoek naar dat ene relevante resultaat. Door zoekoperators te gebruiken is de kans veel groter dat je binnen de eerste pagina's al precies vindt waar je naar op zoek bent.

Hoe houd je je klant in het vizier?

De klant is koning en het is dus belangrijk om de klant of gebruiker centraal te zetten bij keuzes die we maken waarbij de klant en/of gebruiker betrokken is. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van je website, het ontwerpen van je foldermateriaal of het inzetten van social media. Door in de huid van de ander te kruipen, je te verplaatsen in de ander, ervaar je hoe deze persoon je website gebruikt.

Alvast de beste wensen!

Met de pepernoten en chocoladeletters al in de schappen is het hoog tijd om alvast na te denken over hoe je je relaties de beste wensen voor 2015 gaat overbrengen. Hoewel sinds de komst van internet en e-mail steeds meer ondernemers hun kerst- en nieuwjaarswensen digitaal (en dus last minute kunnen) versturen, betekent dit niet dat er aan deze uiting geen creatief proces vooraf gaat. En in dat geval geldt: hoe eerder je erover gaat nadenken, hoe groter de kans dat er een origineel en creatief resultaat uitkomt wat de ontvanger écht aanspreekt.