Facebook in 2018
Like en Deel dit bericht en maak kans op... of Tag een vriend die... je kan geen dag je tijdlijn op Facebook door scrollen zonder dergelijke oproepen in berichten van bedrijven tegen te komen. Facebook noemt dit 'engagement bait', maar het wordt ook wel 'clickbait' genoemd. Facebook gaat het vragen om interactie afstraffen!
Berichten die vragen om een like, deel of tag actie van de gebruiker worden binnenkort lager gerankt in hun algoritme wat betekent dat dit soort berichten veel minder vaak zullen worden gezien. Het is al een hele tijd zo dat de Facebook feed niet chronologisch is. Het Facebook algoritme probeert in te schatten wat interessant en relevant is voor jou als gebruiker en zal dat soort berichten eerder tonen. Pagina's en mensen die alleen op een reactie, like, deel of tag van gebruikers uit zijn zodat ze een groter bereik hebben, worden met de nieuwe Facebookaanpak bestraft voor hun 'spammy' gedrag.
Facebook heeft definitief ingezet om spammy, sensatiebeluste en misleidende berichten en pagina's zo min mogelijk plek op het platform te geven. Paginabeheerders wordt gevraagd de focus te leggen op relevante en betekenisvolle berichten en door middel van authenciteit betrokkenheid en eerlijke interactie met de gebruiker op te bouwen en dit niet door middel van zogenaamde 'engagement bait tactics' te doen.
Het Helpcentrum van Facebook heeft heldere uitgeversrichtlijnen opgesteld. Er staan de nodige 'open deuren' in, maar het helpt je heel bewust bezig te zijn met je (bedrijfs)pagina, wat je ermee wil bereiken en hoe je dat het beste kunt doen.