Hoe houd je je klant in het vizier?
De klant is koning en het is dus belangrijk om de klant of gebruiker centraal te zetten bij keuzes die we maken waarbij de klant en/of gebruiker betrokken is. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van je website, het ontwerpen van je foldermateriaal of het inzetten van social media. Door in de huid van de ander te kruipen, je te verplaatsen in de ander, ervaar je hoe deze persoon je website gebruikt.
Of hij de folder oppakt van de deurmat en leest en wat hij wanneer op social media doet en waardoor hij zich aangesproken voelt. Door je te verdiepen in je doelgroep sluit je website beter aan op hun wensen, voelen zij zich bij het zien van je folder aangesproken, vinden ze je post op social media leuk en delen ze die …
Om je doelgroep in het oog te houden, kun je deze in de vorm van een persona als fictieve vertegenwoordiger van je doelgroep laten fungeren. Een persona maak je zo levensecht mogelijk, zodat je je makkelijk kunt inleven in de behoeften en voorkeuren van die klanten. Deze persona baseer je idealiter op uitkomsten uit doelgroeponderzoek. Je kijkt daarbij naar leeftijd, burgelijke staat/gezinssituatie, koopgedrag en -voorkeuren, lifestyle en inkomen, maar ook naar online gedrag, het gebruik en bezit van een smartphone etc. Je kan deze informatie aanvullen met antwoorden uit bijvoorbeeld een enquete die je klanten hebt laten invullen of een paar vragen die je iedere klant standaard stelt.
Twee persona's gemaakt door Disney, een ouder en een kind/tiener.
Omdat je doelgroep een gevarieerd gezelschap is, maak je meerdere persona’s. Bij het opstellen van een persona kijk je naar wat jij met je website, folder of social media inzet wil bereiken en hoe ieder deel van je doelgroep hierop zou reageren/mee om zou gaan. Dit probeer je zoveel mogelijk te doen aan de hand van de onderzoeksresultaten en zo min mogelijk vanuit je eigen gedachte/aanname.
Neemt jouw persona bijvoorbeeld beslissingen op basis van feiten of meer op gevoel? Doen ze hier lang over, twijfelen ze, vergelijken ze of hakken ze de knoop snel door? Waarom wil je persona jouw product gebruiken? Hoe komen ze in aanraking met aanbiedingen? Zitten ze veel op internet en zo ja, op welke sites? Lezen ze graag folders of hebben ze een nee-nee sticker?
Door je persona’s tenslotte een naam en gezicht te geven, maak je ze tastbaar. Print de persona’s en hang ze op een plek waar je snel een blik op ze kunt werpen. Op die manier heb je je doelgroep altijd in het oog en kun je makkelijker keuzes maken die aansluiten bij de wensen en behoeften van je doelgroep.
Hulp nodig bij het maken van je persona’s? Wij helpen je graag op weg!