Skip to main content

Moet je investeren in Facebook?

Maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders hebben een account op Facebook. En maar liefst 6,6 miljoen Nederlanders zitten er dagelijks op. Reden genoeg om als ondernemer ook op Facebook te zitten om onder die miljoenen Nederlanders je doelgroep te bereiken, zou je denken. Voor wie denkt dat dat een eitje is, heb ik een vervelende mededeling … dat is het namelijk niet.

Ja, als je advertentiebudget inzet, dán kun je je doelgroep – zo specifiek als je maar wil – wel bereiken met je boodschap.

Maar wie denkt dat hij met berichten op zijn fanpage (bedrijvenpagina) onder de aandacht van zijn volgers komt en waar mogelijk ook nog vrienden van deze personen aanspreekt, die heeft het mis. Wist je dat je met een bericht op je fanpage maar 10% van je volgers bereikt? Dat dus niet eens de mensen die ervoor gekozen hebben je te liken en berichten van je te willen ontvangen je updates ontvangen? Waarom dat zo is? Omdat Facebook geld wil verdienen. En dat doen ze door je als ondernemer te dwingen te adverteren om je trouwe volgers en de rest van je doelgroep te bereiken. Het is zelfs zo, als we enkele bronnen mogen geloven, dat je als ondernemer een boete zou kunnen krijgen voor commercieel getinte posts. Om commerciële berichten op Facebook te delen zou je moeten adverteren.

Wat willen je volgers lezen/zien?

Los van bovenstaande informatie is het sowieso goed om je af te vragen of Facebook de plek is waar je je doelgroep in hun vrije tijd moet ‘lastigvallen’ met jouw verkoopverhalen. Want laten we eerlijk zijn, je plaatst geen berichten omdat je het zo gezellig vindt om met je klanten te kletsen. Je wil laten zien en weten wat je te bieden hebt en mensen overtuigen naar je winkel te komen en je product of dienst af te nemen. Belangrijk is dat je je realiseert dat het niet zozeer gaat om wat jij graag wil vertellen, het gaat om wat je doelgroep van jou wil zien/lezen. Uit onderzoek is gebleken dat Facebook vooral geschikt is om een band op te bouwen met je publiek. Om de conversatie aan te gaan, ze betrokken te houden door bijvoorbeeld af en toe wat weg te geven. En het fungeert als extra servicekanaal, maar is niet geschikt om producten te verkopen. Facebook werkt wanneer je mensen wil inspireren, wil laten weten dat je een nieuwe blog hebt geschreven (met verwijzing naar je blog) of de nieuwe collectie binnen is. Facebook gebruik je om mensen uiteindelijk naar je website (of winkel) te krijgen om ze daar alsnog dat ‘verkoopverhaaltje’ onder de aandacht te brengen, het product te laten kopen of zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief.

Gebruik altijd een aansprekend beeld

Gebruik bij het plaatsen van berichten op je Facebookpagina zo vaak mogelijk aansprekende foto’s. Foto's van goede kwaliteit. Canva is een handige tool om foto's mee te bewerken, voorzien van teksten en te optimaliseren voor je Facebookbericht. Berichten met foto’s vallen meer op in de tijdlijn en er wordt vaker op geklikt dan posts bestaande uit alleen tekst. Probeer origineel en persoonlijk te zijn en haak in op actualiteiten. Humor doet het altijd goed, maar is tegelijkertijd ook een gevaarlijke … lees de blog op Frankwatching voor mooie voorbeelden van goed en minder gewaardeerd social media gebruik door grote namen als NS, Tmobile en Vodafone.

Kortom, wanneer je niet bereid bent geld uit te geven voor Facebookadvertenties, is Facebook vooral nuttig als je het leuk vindt om bij te houden. Als je voldoende inspiratie hebt om frequent wat te plaatsen, tijd te steken in het vinden van bijpassende afbeeldingen en blij wordt van een paar ‘vind ik leuks’ en reacties van trouwe volgers, dan kan Facebook een prima plek zijn om te communiceren met je doelgroep. Wanneer je er echt veel tijd in steekt en met boeiende informatie komt, kun je er zeker meer mensen mee trekken dan puur de volgers die je al had.

Uiteraard is bovenstaande een algemeen verhaal en zal voor iedere ondernemer een aangepaste versie van dit verhaal gelden. Benieuwd welk online verhaal bij jouw onderneming past? We spreken graag met je af – in real life … want hoe mooi die social media ook is, er gaat niks boven een goed gesprek face to face!

0
Shares