Nieuwe Google algoritme
Jarenlang was de lengte van de tekst onder zoekresultaten, de meta description, in Google twee regels, gemiddeld 160 tekens. Google heeft onlangs echter een update in zijn algoritme doorgevoerd, waardoor meer tekst weergegeven kan worden. Dit kan veel invloed hebben op het aantal clicks op jouw webpagina's die in de zoekresultaten worden weergegeven!
Door deze update kunnen nu langere omschrijvingen van webpagina's worden getoond in de organische zoekresultaten. Die langere meta descriptions zorgen ervoor dat je meer kunt vertellen over je bedrijf, product of dienst. Wanneer je de meta descriptions van je webpagina's verlengt, nemen ze meer ruimte in in de zoekresultaten (dan een concurrent die nog een korte omschrijving gebruikt) en vallen dus meer op. Je kunt je voorstellen dat dit meer clicks naar je website zou kunnen betekenen. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat door de uitgebreidere meta descriptions zoekers hun antwoord in een van de andere uitgebreidere omschrijvingen vinden.
Geadviseerd wordt om ca. 300 tekens aan te houden als nieuwe richtlijn voor de nieuwe meta-description. Het is overigens geen garantie dat de langere meta descriptions ook daadwerkelijk altijd zo getoond zullen worden. Omdat de weergave van zoekresultaten steeds vaker dynamisch wordt bepaald, is het afhankelijk van de gebruikte zoekterm welke omschrijving getoond wordt.
Om er achter te komen wat werkt en wat niet, is het belangrijk dat je gaat testen. Schrijf langere meta descriptions voor een aantal veelbezochte webpagina's van je website en kijk wat de gevolgen zijn.