Wat is dat nou, Pinterest?
Velen zullen er van gehoord hebben en wellicht weet u ook al precies wat het doet, maar voor veel ondernemers is Pinterest onbekend terrein. Onbekend als in - niet weten dat het bestaat en wat het is en onbekend als in - wat kun je ermee en waarom zou je er in vredesnaam tijd in steken? Waarom is Pinterest populair bij zoveel mensen (voornamelijk vrouwen) en zit daar wellicht ook uw doelgroep bij? Een quickscan ...
Pinterest is eigenlijk hetzelfde als Twitter en Facebook maar je post geen teksten maar plaatjes op de tijdlijn. Je post dus geen berichten, maar beelden. Dit kunnen foto's zijn, of illustraties, maar ook animaties. Middels deze pins kun je anderen laten zien wat je bezighoudt en inspireert en door pins van anderen te bekijken kun je geïnspireerd raken. Deze beelden kun je sorteren door verschillende 'prikborden' aan te maken en die ieder een eigen naam te geven. Het betreffende beeld kun je op dit prikbord 'pinnen'. Andere Pinterestgebruikers kunnen je prikborden volgen en je pins (die beelden die je dan op zo'n bord plaatst) aanvinken als 'favorite' en/of deze pin ook toevoegen aan hun eigen prikbord.
Gebruikers van Pinterest zijn vooral vrouwen, het social media kanaal leent zich uitstekend voor het delen van plaatjes over hobbies en interesses waarbij foto's van toegevoegde waarde zijn. Denk hierbij aan modetrends, make-uptips, interieurideeën en zogenaamde DIY's. DIY staat voor "Do It Yourself' en hieronder vallen allerhande werkzaamheden die je zelf kunt uitvoeren om: een sjaal te haken, een traktatie te maken, een kinderkamer op te leuken etc. etc.
printscreen van de pins op Pinterest met zoekterm DIY.
Waarom zou je als ondernemer actief willen zijn op Pinterest? Wanneer je diensten of producten levert die visueel uit te beelden zijn. Juist wanneer beelden beter kunnen 'vertellen' waar je goed in bent of je in onderscheidt dan woorden en je doelgroep is actief op Pinterest, zou het zinvol kunnen zijn dit social media kanaal in te zetten!
Net als alle andere social media kanalen draait het om interessant genoeg gevonden te worden om te volgen. Wanneer andere gebruikers (de doelgroep) je prikborden volgen en je pins delen, treden zij op als ambassadeurs. Zij zorgen voor waar social media geroemd om is - die olievlek en het grotere bereik. Daarnaast kun je je collega's die ook Pinterest zitten, goed in de gaten houden ;-).
Lucians zit ook op Pinterest, met onder andere een prikbord over Internet Marketing en Graphic Design.