Skip to main content

Google komt met BERT-update

Het algoritme dat Google gebruikt, heeft dagelijks wijzigingen. Deze wijzigingen zijn klein en worden (vaak) niet aangekondigd. Maar eens in de zoveel jaar komt Google met een grote update die zoekresultaten zal verbeteren. Na vijf jaar is daar nu de BERT-update, BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers, een deep learning algoritme die menselijk taalgebruik en de context van een zin beter begrijpt.

Na de uitrol van BERT - waarmee de grootste stap ooit binnen Search wordt gezet - zal de context van de zoekopdrachten een grotere rol spelen. Korte woorden in een zin kunnen namelijk een groot verschil maken voor de context (denk aan het woordje 'niet' of 'zonder'). De BERT-update kan hier dus veel beter mee omgaan en geeft evenveel waarde aan het woordje 'niet' of 'zonder' waardoor relevantere resultaten getoond worden. Teksten die écht antwoord op vragen geven, geschreven in natuurlijke taal, in plaats van SEO-geoptimaliseerde teksten zullen dus beter beoordeeld worden en een betere positie verdienen op de zoekresultatenpagina('s).

En het is al jaren geen SEO-onderwerp meer, maar we halen het toch nog even aan: focus je niet op 'zoekterm dichtheid'. Schrijf geen teksten waarin je zoektermen meerdere malen laat terugkomen. Hier trapt Google niet (meer) in. Het gaat er om dat je teksten schrijft voor de bezoekers van je website. En niet voor Google.

On-Site SEO na de BERT-update
Je weet ongetwijfeld dat zoekmachineoptimalisatie nooit ophoudt. Met de komst van BERT worden websites met goede en natuurlijke teksten beloond en krijgen deze voorrang op geautomatiseerde en gekopieerde teksten. Google wil kunnen 'zien' wat de toegevoegde waarde is van jouw website en dat kan alleen wanneer de teksten in jouw eigen woorden geschreven zijn.

Andere aspecten om na de uitrol van BERT rekening mee te houden zijn:

  • Zorg voor een duidelijke structuur van je website waarmee je de spiders van Google duidelijkheid geeft over wat er op je website te vinden is en waar je website over gaat. Door een duidelijke structuur en goede samenhang tussen de pagina's weten de spiders in welke context ze de teksten kunnen indexeren;
  • Zorg voor unieke content en zorg voor antwoorden op vragen die bezoekers van je website mogelijk hebben, doe dit met tekst, beeld, video. Doe het beter dan je concurrent;
  • Zorg voor snelle webpagina's zodat de pagina's snel geïndexeerd kunnen worden;
  • Zorg voor een duidelijke en relevante interne linkstructuur; link pagina's op een goede manier aan elkaar;
  • Gebruik long-tail zoektermen om je webteksten op te baseren.

Long-tail zoektermen zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden. In plaats van te focussen op algemene, veelgebruikte (ook door je concurrenten) zoektermen, maak je door een trefwoordzin de zoekopdracht specifieker. Lees hier meer over long-tail zoektermen.

Wanneer wordt BERT-update in Nederland verwacht?
In de VS en UK lijkt de BERT-update uitgerold. Het is nog niet bekend wanneer de BERT-update uitrolt voor Google Nederland, maar het is een goed excuus om nu al/altijd goed naar je website te kijken door de bril van je bezoeker/klant!

0
Shares