Skip to main content

Wat is een long-tail zoekterm?

Voor veel bezoekers van je website is een zoekmachine de startpagina van hun internetbezoek. Een zoekterm is een term die je invult in een zoekmachine en waarover je meer wil weten, je wil dus een lijst met relevante websites aangereikt krijgen die gaan over die zoekterm.

Deze zoektermen zijn belangrijk voor je website, want door middel van zoektermen word je op internet gevonden. Als je weet welke zoektermen je doelgroep gebruikt, kun je deze in je website verwerken. Er zijn twee soorten zoektermen: short tail en long tail. Een 'short tail zoekterm' is één zoekwoord of een kleine combinatie van zoekwoorden. Stel je verkoopt auto-onderdelen en je klant gaat Googelen naar auto's. Wanneer hij 'auto' intypt in Google krijgt hij bijna 10 miljard zoekresultaten te zien. Probeer daarmee maar eens bovenaan te komen in de zoekresultaten.

Maar je hoeft ook niet iedereen die op 'auto' zoekt te bereiken. Jij verkoopt namelijk tweedehands Volkswagen Beetle onderdelen. Klanten zullen voor hun auto-onderdelen specifiek op zoek gaan naar onderdelen voor hun type auto en dus bijvoorbeeld intypen: 'Tweedehands Volkswagen Beetle onderdelen'. Het aantal resultaten is dan al gezakt naar 91 duizend. Bovendien zijn deze mensen degenen die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar jouw product of dienst. Dus een grotere kans dat als ze op je website komen, dat ze ook overgaan tot actie.

Om te weten welke zoektermen je moet gebruiken om jouw doelgroep te bereiken, is het belangrijk dat je goed weet wie je doelgroep is, wat ze belangrijk vinden en welke termen/woorden zij gebruiken voor jouw producten of diensten. Daarnaast moet je zo specifiek mogelijk zijn, je verkoopt geen auto-onderdelen, je verkoopt tweedehands Volkswagen Beetle-onderdelen. Dit betekent dat er minder mensen op deze long tail zoekterm zullen zoeken, maar het zijn wel waardevollere gebruikers.

Staar je met het gebruik van zoektermen - long tail én short tail - niet blind op het zo vaak mogelijk gebruiken van deze termen in je webteksten. Google kan steeds beter de teksten interpreteren en is op zoek naar teksten die écht waardevol en relevant zijn voor de gebruiker. Het heel frequent gebruiken van zoektermen in je teksten kan averechts werken. Lees hier meer over de BERT-update van Google en wat voor invloed dat heeft op je website.

0
Shares